Friday, February 18, 2011

-ketakwaan-

hem aku bagi tajuk nei sbb aku ikut tajuk khutbah jumaat tuk hari nei yang disampaikan oleh ustaz badrul amin..slalu dengar zikir2 dari dy je,tapi ari nei dngar khutbah dy lak.aku kagum biase orang bagi khutbah sambil tngok teks tp aku tgk ustaz tu just pgang je buku tuk khutbah tu,aku xtau la same ade dy ade klbihan tuk mmahami isi buku tu tnpe tgk lam tukan..aku xtau npe aku ttbe mngis ble dy bace khutbah tu,aku rase rndah sgt martabat aku..aku tringat mase aku byk pgang jawatan lu,aku agak brani walau sapepn orang tu,tme tu jgak aku lom byk bergaul gan orang,tapi sekarang aku sedar,aku x lagi seberani dulu sbb aku byk wat dose gan maksiat,mybe ketakwaan aku btul2 dah krang, dulu aku byk mngis ble ade mslah,mngadu kat Allah,tp skrang aku rase ati aku dah kras,ssh sgat nak mngis ble dpan dy..aku tau yang ketakwaan boleh watkan orang lbh brani,hidup dy pn jus untk akhirat,tp mmg xdapat dinafikan bhwe nafsu manusie nei sllu mngajak kpde ksesatan..aku trngat agi,mse pagi tu ad kawan bek aku yang dah lame xjmp(usup),ktorang bckap lam tpn,dy tny aku cmne iman aku skrang?,hem soalan tu ssh tol tuk aku jawab,pastu aku ckap la,akuy iman cam dah kurang je,tp sbnry yg btl2 tau cume Allah jekan,papehal thanks usup sbb ingatkan....
-Daripada Anas, Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai."
-(Hadis Riwayat Ahmad)
Daripada Abu Hurairah Radhiallahu Anhu, Nabi Sallallahu Alahi Wasallam bersabda: "Sesungguhnya perkara yang pertama sekali dikira dari amalan hamba di hari kiamat ialah sembahyang; sekiranya sembahyang itu sempurna, maka beruntung dan berjayalah dia, dan sekiranya ia rosak, maka kecewa dan rugilah dia, kalau kewajipan fardhu masih kurang, Allah berfirman: Lihatlah adakah amalan-amalan sunat untuk menyempurnakan kekurangan tersebut. Demikianlah seterusnya dengan amalan yang lain" (Hadis riwayat at-Tirmizi)...

sekian...

No comments: