Tuesday, December 7, 2010

Teori Al-Quran “Bagaimana Otak Bekerja”


Ramai yang terperanjat (dan tidak percaya) Al-Quran telah menjelaskan bagaimana otak manusia bekerja. Malahan penjelasan Al-Quran jauh lebih baik, lebih logik, dan lebih masuk akal jika dibandingkan dengan penjelasan yang dibuat oleh para saintis atau pakar-pakar neurologi (pakar otak), dan pakar-pakar saikologi.

Pakar-pakar otak mengatakan otak manusia (dan juga binatang) bekerja dengan menggunakan neuron dan membawa signal dengan menggunakan elektro-kemikal. Neuron adalah sel-sel otak yang mengalirkan signal ransangan dari satu sel ke sel yang lain. Apabila deria menerima ransangan (samada melalui penglihatan, pendengaran, dsb), maka signal akan sampai kepada neuron, dan neuron akan menghantar isyarat itu kepada tempat khas dan tertentu dalam otak untuk diterjemah dan difahami, kemudian untuk tindak-balas atau susulan.

Untuk menjimatkan masa dan ruang, kita tidak akan menjelaskan teori Barat (cara otak bekerja) sebab tuan/puan boleh melayari internet atau u-tube. (misalnya neuron, brain, neurotransmitter, mind, dan sebagainya).

Sekiranya otak bekerja secara sambungan tetap (fixed cnnection atau hard-wired), kenapa otak manusia tidak kepanasan "over-heated"? Bayangkan terdapat 100 trilion sambungan (connection) dalam otak manusia, dan dalam satu saat otak memproses berbilion-bilion signal? Kenapa tidak berlaku short-circuit? Cuba tengok kepala Einstein, kenapa kepalanya tidak botak (kepanasan)?

No comments: